Afbeelding

"Opsmuk niet voldoende voor 't Loo"

Zakelijk Heiloo

HEILOO - Winkelcentrum 't Loo heeft een opknapbeurt ondergaan: lichter, frisser. Het moet klanten lokken. 

Retailexpert Paul Moers is kritisch: de sfeer is er volgens hem niet op vooruitgegaan en het ontbreekt aan beleving, aan spanning in de winkels. Moers, woonachtig in Heiloo, geldt internationaal als expert op het gebied van retail en merkontwikkeling. Hij adviseert grote winkelketens (Albert Heijn; de Bijenkorf) en is betrokken bij de ingrijpende renovatie van Hoog Catharijne dat in al zijn facetten als 'merk' - zoals hij het noemt - in de markt gezet wordt. 'De opknapbeurt is niet meer dan opsmuk. Ik vind het eerder killer dan warmer en gezelliger geworden. Dat pleintje is werkelijk diep triest, met een bij elkaar gesprokkeld bureau en wat schlemielige stoelen. Hadden ze niks beters kunnen neerzetten? Een ontmoetingsplein moet juist allure hebben.'

Het Loo is volgens Moers helemaal niet zo'n slecht winkelcentrum. 'Er zijn zeker goede winkels. Winkelier zijn is een vak. Je moet constant je klant verrassen." 

Het bureau BRO schreef in opdracht van de gemeente een toekomstvisie voor 't Loo en oppert, behalve Action, een tweede supermarkt. Moers: 'Die hebben we in Heiloo met zes stuks op circa 25.000 inwoners al genoeg. Lidl zou misschien wat toevoegen, maar die zit al in het Hoekstuk en komt heus niet. Een schoenenwinkel? Die hebben onlangs het loodje gelegd. Er zou wel plek zijn als het maar niet gaat om dozenschuiven. Dierenwinkel? Electra? Fietsen? Die zijn niet bijzonder. Honderd meter van het Loo zit trouwens al een fietsenwinkel."

Lagere huren bevorderen de levensvatbaarheid van een winkel en de komst van nieuwe. Moers: 'Klanten of potentiele klanten kunnen dan wel willen dat bij voorbeeld in het Loo een of ander winkeltype of meerdere erbij of in de plaats komen, maar zij vergeten hoeveel omzet zo'n winkel moet draaien om alleen al uit de kosten te zijn. Eigenaren van winkelcentra leven met hun schandalige huurtarieven echt nog steeds in de tijd van vóór de crisis en met de gedachte dat die tijden terugkeren en dat is niet zo. Die huren moeten ze aan de tijd aanpassen. Omlaag dus. Op die manier leveren ook zij een bijdrage aan de kwaliteit en de toekomst van een centrum, ook van het Loo.'

Dela lijkt op dat punt weinig inschikkelijk, blijkt uit het commentaar van woordvoerster Ria Luichies van Dela. 'De huurprijzen zijn redelijk en marktconform. Dit houdt in dat voor vergelijkbare winkelruimten op vergelijkbare locaties een vergelijkbare huurprijs wordt betaald.' (Regionale makelaars in commercieel vastgoed vinden echter 175 à 200 euro per meter in 't Loo al een heel behoorlijke prijs.) 'Daarnaast zijn wij, indien daar bij een individuele huurder aanleiding toe bestaat, bereid om in gesprek te gaan en zijn situatie te beoordelen. De relatie met de winkeliers is voor ons erg belangrijk. Als er een probleem is dan kijken we daar serieus naar. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat dit tot een wijziging van de huurvoorwaarden of huurprijs leidt.'

Lees woensdag meer in Uitkijkpost. 

Tekst: Berend Izaks

Foto: Stip Fotografie

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant