Deze groep leerlingen heeft in ieder geval een aantal 'vossen' ontmaskerd.
Deze groep leerlingen heeft in ieder geval een aantal 'vossen' ontmaskerd. Foto: Kaylee Broederz

Radboudschool wil 50.000 bladzijdes lezen tijdens Kinderboekenweek

Algemeen

HEILOO - Op de Radboudschool is woensdag 6 oktober de Kinderboekenweek, met als thema ‘Worden wat je wil’, feestelijk van start gegaan. 

Vossenjacht
De hele woensdagochtend stond in het teken van de Kinderboekenweek en de kinderen hebben o.a. een vossenjacht gedaan. In gemengde groepjes met kinderen van groep 1 tot en met groep 8 gingen de leerlingen rondom school op zoek naar de zogenaamde vossen; ouders die verkleed waren als beroepen die voorkomen in kinderboeken zoals bijvoorbeeld een postbode en een kok. Het bleek nog best spannend te zijn om zomaar aan iemand te vragen: “Bent u een vos?” Maar de kinderen hebben de vossen ontmaskerd en erg veel plezier gehad.

Challenge: 50.000 bladzijdes lezen
De school bedacht in het kader van de Kinderboekenweek een unieke challenge. Om het lezen nog meer te motiveren bij de kinderen gaan alle leerlingen van de school met elkaar een uitdaging aan, namelijk: in anderhalve week 50.000 bladzijdes lezen. De kinderen hebben allemaal een papieren meetlint mee naar huis gekregen en ook op school hebben zij een eigen meetlint. Voor iedere (voor)gelezen bladzijde mag het kind 1 cm inkleuren op zijn of haar meetlint. Alle meetlinten worden op vrijdag 15 oktober ingeleverd. ‘s Middags wordt dan bekend gemaakt of de challenge is gehaald, maar daar zullen de kinderen vast voor zorgen.

De challenge is niet onopgemerkt gebleven. “Woensdagochtend was er een verslaggever van Kidsweek (een weekkrant voor kinderen) van de partij. En ook het Jeugdjournaal heeft aangegeven mogelijk op 15 oktober aanwezig te zijn, om te kijken of de challenge is gehaald!,” vertelt juf Martijntje Koomen enthousiast. Martijntje: “Lezen is van essentieel belang voor zoveel dingen! Voor je taalontwikkeling natuurlijk, maar ook voor je sociale ontwikkeling. Je leert je inleven in een hoofdpersoon van een boek en daarmee in een ander. Ik gun iedereen een mooi boek waar je in weg kunt dromen.”

(Voor)lezen
Lezen is belangrijk voor kinderen. Door meer te lezen, gaat het leren uiteindelijk makkelijker omdat teksten beter worden begrepen, bijvoorbeeld doordat je woordenschat groeit door te lezen. Ook kun je door lezen de wereld om je heen beter begrijpen. En ook (thuis) voorlezen speelt een belangrijke rol bij onder andere de taalontwikkeling van kinderen. Het vergroot de woordenschat en het tekstbegrip van een kind, maar daarnaast verbetert het het concentratievermogen en het inlevingsvermogen. En niet onbelangrijk: door voor te lezen, leren kinderen hoe leuk het is om te lezen. Directeur Paul Vrasdonk: “Als ouders aan mij vragen wat ze thuis kunnen doen zeg ik altijd: Voorlezen, voorlezen, voorlezen.”

Juf Martijntje (midden) legt de challenge uit.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief