Olga Pashchenko toont haar vakkundigheid en dienstbaarheid aan de muziek.
Olga Pashchenko toont haar vakkundigheid en dienstbaarheid aan de muziek. Foto: Felix Hogeboom

Olga Pashchenko brengt pianowerk romantische school met tedere benadering

Cultuur

Het Wittekerkconcert op zondag 21 oktober stond in het teken van de Russische Romantische School. Pianiste Olga Pashchenko speelde werken van Rachmaninov, Balakirev, Glinka en Medtner in een tedere atmosfeer, waarbij de gedisciplineerde toewijding en virtuoze techniek direct overtuigden.

Onaardse schoonheid met nauwgezette timing in verbluffende tempi. Ragfijne klankweefsels, soms in contrast met zwaardere passages, met als overheersende toon lichtvoetigheid. From Russia, with love, zoals de titel van het programma luidde. Olga Pashchenko laat bij haar uitvoering rust en ernstige concentratie zien, waarbij de handen boven het klavier het werk doen.

Het concert opent met twee nocturnes van John Field, grondlegger van de romantische pianoschool. Galant, lichtvoetig, met het gevoel van de ontluikende lente. Er volgen drie korte stukken van Mikhail Glinka, die les kreeg van John Field. Beweeglijk, dromerig en met licht sentiment. Kloek gepresenteerd met heldere, doorschijnende klank. Verdieping wordt geboden met 'vergeten melodieën', op. 39 van Nikolai Medtner. Canzona matinata en Sonata tragica houden de aandacht van het gehoor gevangen door de inwendige spanning en contrasten. Abstracte klankpatronen worden met eruptieve furie gebracht, met behoud van lucide souplesse. Olga Pashchenko laat meesterschap zien.

Balakirev's 'Leeuwerik' begint als behoedzame schets, waarbij rustig de tijd wordt genomen. Snelle noten vanaf het hoge bereik naar het middenregister verklanken de wervelende vlucht van de leeuwerik, meegenomen door zwoele wind. Glinka's 'Vaarwel aan Sint-Petersburg' toont mijmerend sentiment waarbij de noten klateren als kleine beekjes in de eindeloze Russische taiga, huis van de diepe Russische ziel. Transparantie en edele intenties zijn te horen in de transcripties voor piano van Sergei Rachmaninov. Fijnzinnige klankschilderingen met sprookjesachtige episodes. Olga Pashchenko eert de Russische toonkunst met een lieflijke toets en vrouwelijke toewijding.

Medtner's sonate op. 22 biedt alle contrasten van romantisch pianowerk, stormachtige verwikkelingen en vlinderlichte toetsen die tezamen een hecht klankweefsel vormen. Uiterste concentratie, frenetieke gedrevenheid gedicteerd door de briljante, complexe muziek. Geen theatraal drama uit subjectieve opwellingen van het gemoed. Olga Pashchenko toont haar vakkundigheid en dienstbaarheid aan de muziek. Bravo.

Door: Felix Hogeboom

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant