SEA via Google Ads

  Zakelijk

Het doel van bedrijven met zoekmachine advertenties is natuurlijk om meer bezoekers te trekken en om uiteindelijk de winst te verhogen. Bij Google Ads volgt een bedrijf simpelweg drie hoofdstappen om een zoekmachine advertentie online te zetten. Als eerste moet natuurlijk de zoekadvertentie gemaakt worden. Hierbij ligt de focus op mensen laten weten welke producten of diensten je te bieden hebt. Ten tweede is het belangrijk om zoekwoorden te kiezen die potentiële klanten in hun zoekopdrachten kunnen gebruiken tijdens hun gebruik van Google. Via zoekwoorden vindt de klant je bedrijf, dit is dan ook een belangrijke stap. Als laatste moet je een budget instellen zodat je niet te veel uitgeeft en de gewonnen inkomsten uitkomen boven de uitgaven.

Search Engine Advertising
SEA, ook wel zoekmachine adverteren in het Nederlands, is een online marketing strategie dat steeds belangrijker is geworden voor bedrijven. Bij populaire zoekmachines zoals Google en Bing staan bedrijven in de rij om te kunnen adverteren via woorden of visuele productadvertenties. In Nederland gebruikt maar liefst 90% van de mensen Google als zoekmachine. Het is dan ook duidelijk dat er enorm veel publiek bereikt kan worden via zoekmachine adverteren. De SEA's zijn vaak bovenaan, onderaan én aan de rechterkant van de zoekmachine geplaatst en zijn te herkennen aan het icoontje 'Adv'. 

Zoekmachine Optimalisatie
Search Engine Optimization, afgekort SEO, is de ruimte tussen de zoekadvertenties waar de meest relevante websites bij een zoekterm naar voren komen. Deze websites zijn naar voren geschoven op de feed door het algoritme van de zoekmachine. Hier is niet voor betaald. Een zoekmachine is daarom een combinatie tussen SEA en SEO.  Zoekmachine Optimalisatie houdt in dat je je website optimaliseert voor zoekmachines. Je linkt je website aan verschillende relevante zoektermen. Als een bedrijf dit correct doet dan kan het veel (gratis) bezoekers naar de website halen. Door hoog op de Google feed te belanden kun je meer kopers binnenhalen en dus je winst verhogen.

De meest bekende SEA: Google Ads
Omdat de Google zoekmachine door veruit de meeste mensen in Nederland gebruikt wordt, is het goed om deze zoekmachine van dichterbij te bekijken. Google Ads is de functie van Google die de betaalde advertenties in de zoekmachine verzorgd. Het is voor bedrijven essentieel om bovenaan de feed van Google terecht te komen, op deze websites zal namelijk veruit het meeste geklikt worden. Via Google Ads geeft een bedrijf geld uit om bovenaan de feed terecht te komen. Het succes hangt af van de gekozen zoektermen en de advertentie zelf. Heb je bijvoorbeeld een strategische pakkende eerste zin? Bij Google Ads betaal je per doorverwezen bezoeker.

Wat is er mogelijk bij Google Ads
Bij Google Ads kan een bedrijf meer dan alleen zoekmachine adverteren. Andere mogelijkheden zijn Display advertenties, Video advertenties en App advertenties. Denk hierbij bijvoorbeeld advertenties via YouTube. Iedereen kent het wel, als je een filmpje wilt kijken en dan komt er voor 5 tot 8 seconden een stukje reclame tussendoor. Daarnaast kies je als bedrijf ook of je lokaal of wereldwijd wilt adverteren. Natuurlijk niet alle producten zijn wereldwijd beschikbaar of mogelijk om te leveren. Ook kun je als bedrijf via Google Ads je prestaties meten. Denk aan de werking van je advertenties, het testen van je advertenties en je budget in de gaten houden. Wel zo handig om precies te weten waar je mee bezig bent.

Meer berichten