Marketing via de zoekmachine

  Zakelijk

Met de komst van internet is er een hele wereld aan nieuwe marketing mogelijkheden open gegaan. Zoekmachine adverteren is daar één van. Je kent het vast wel, even snel iets opzoeken via Google of Bing. Je typt een zoekwoord in en je krijgt in een seconde pagina's aan suggesties. Meestal vind je je antwoord al bij één van de websites op de eerste pagina zoekresultaten. Het is daarom belangrijk voor bedrijven om op de eerste pagina te belanden met hun website. Deze pagina bestaat deels uit betaalde zoekadvertenties, Search Engine Advertising genoemd, en deels uit gratis zoekadvertenties, Search Engine Optimization genoemd.

Zoekmachine optimalisatie
Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands, is een gewilde marketingstrategie van bedrijven. Immers, wie wilt er nou niet gratis adverteren? Het klinkt erg aantrekkelijk, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Succes behalen met zoekmachine optimalisatie vereist namelijk wat specifieke kennis. Veel zoekmachines hebben een algoritme dat het SEO gedeelte regelt. Een algoritme is een mechanisme dat bepaalt welke websites het meest relevant zijn voor de zoekopdracht en selecteert deze websites in een ranking. Het proces waarbij bedrijven proberen hun website te optimaliseren om hoog in de ranking te belanden heet dan ook zoekmachine optimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden?
Alleen al het begrijpen van het algoritme is een complex proces. Het algoritme selecteert namelijk relevante websites op basis van allerlei voorwaarden. Wat deze voorwaarden precies zijn is niet helemaal duidelijk én veranderen  per dag. De meest makkelijke voorwaarde is bijvoorbeeld dat als iemand op 'fiets' zoekt dat het algoritme niets met 'auto' in de lijst zoekresultaten zal zetten. Daarnaast draait succesvolle SEO om zoekwoorden, linkbuilding, webdesign, copywriting, en noem zo maar op. Kortom, je hebt een echte specialist nodig om succes te boeken bij het gratis advertentie gedeelte van zoekmachines. Bedrijven kiezen er daarom steeds vaker voor om SEO (gedeeltelijk) uit te besteden.

De ins en outs van SEO
Bedrijven hebben allemaal hun eigen expertises en nemen daar vaak allerlei specialisten voor aan, zoals een online marketing bureau. Marketing is dan een manier om hun doelen te bereiken, en dat kan naamsbekendheid zijn maar ook een hogere omzet. Marketing op zichzelf is vaak niet het einddoel, tenzij het om een marketing bedrijf gaat. Om succesvol aan zoekmachine optimalisatie te doen heeft een bedrijf echter wel een expert nodig. Als ze deze niet in huis hebben is het een goed idee om het uit te besteden aan bedrijven of personen die hierin gespecialiseerd zijn. De ins en outs van zoekmachine optimalisatie weten is wel een must.

Redenen voor SEO uitbesteding
De meeste redenen voor SEO uitbesteding zijn nu aangekaart. Ten eerste hebben bedrijven vaak niet de mankracht en expertise om efficiënt aan zoekmachine optimalisatie te doen. Je hebt vaak mensen met verschillende specifieke vaardigheden maar niet vaak één persoon die het allemaal kan. Ten tweede gaat er veel tijd gepaard met het nodige onderzoek doen naar bijvoorbeeld zoekwoorden en linkbuilding. Een SEO expert kan je helpen met je doelgroep beter leren kennen en meer uit zoekmachine adverteren te halen. Zogenoemde 'quick wins' en het vermijden van fouten zijn natuurlijk ook mooi meegenomen.

Meer berichten