Ed Bausch van Kunstgetij bedankt Ronald Brautigam voor concert.
Ed Bausch van Kunstgetij bedankt Ronald Brautigam voor concert. Foto: Felix Hogeboom.

Geslaagd 3e recital Ronald Brautigam 'The Best of Beethoven' bij Cultuurkoepel

Cultuur Heiloo

Zondagmiddag 24-7 trad meesterpianist Ronald Brautigam voor de 3e achtereenvolgende maal met veel succes op in de Cultuurkoepel van Heiloo met het programma 'The Best of Beethoven' op fortepiano.


Na een snelle opkomst met korte buiging naar het publiek klinkt de feestelijke, opgewekte opening van sonate nr. 30 op. 109 met transparante, klaterende noten. Een kort moment schikt Brautigam 
de uitgevouwen partituur op de lessenaar alvorens met het innige en zangerige 'andante molto cantabile' te beginnen waarbij een galante melodie tevoorschijn wordt getoverd. De componist laat zich hier van zijn liefelijke zijde zien.
Maar Beethoven zou Beethoven niet zijn als er geen contrasten zijn waar te nemen. De sonate is gefundeerd op veeleisende, voortrollende klankmassa's: een complex, abstract klankbeeld dat soms wegzinkt in introverte bespiegeling. Ronald Brautigam toont wederom zijn bewezen meesterschap, de fortepiano geeft een helder en gedefinieerd geluid.

Sonate nr. 31 op. 110 opent lucide en bewegelijk met virtuose toets en klankvolle ontwikkeling. Vakwerk waarbij bij felle accenten de handen even van het klavier komen. Rondgaande, aanzwellende en wegebbende klanken vormen de fuga 'allegro ma non troppo'. Ook hier weer ontroerende motieven, muzikale miniaturen gedragen door herhalende begeleidingsakkoorden. 6 Bagatellen op. 126 biedt 
ragfijne lijnen en snelle dwingende toetsen waarbij de uiterste concentratie wordt geëist. Brautigam schudt licht met zijn gezicht en maakt een voorwaartse lichaamsbeweging als om extra energie op de toetsen los te laten. 

Tot slot klinkt sonate op. 111 met een opbouw vanuit de stilte met rommelende furie gevolgd door lichte vlindervlugge melodie met stormachtig perspectief. 'Maestoso,  allegro con brio ed appasionato': donker en licht in razend contrast, meesterlijk gebracht. 'Arrietta, adagio molto' biedt overpeinzing in bezonnen melodie, rustig en behoedzaam met adeldom van klank. Ronald Brautigam speelt geïnspireerd, gedragen door de muziek, intens, steeds vernieuwend, in wijds perspectief; intieme klaterende toetsen, teder, lichtvoetig, humaan en met een glimp van onaardse schoonheid. Ronald Brautigam toont emotioneel spel met overgave en beheersing, toegewijd aan de Beethoven's tijdloze muziek. Het publiek is geraakt, velen luisteren met gesloten ogen en iets opgeheven hoofd. Brautigam's Beethovensonates hebben de klassieke programmering  bij de Cultuurkoepel verrijkt.

Tekst: Felix Hogeboom.

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant