Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Online marketing speelt grote rol in het bestaan van bedrijven na corona

Algemeen

Experts zijn positief dat we de pandemie zo goed als achter ons hebben gelaten. Ondanks dat er nog altijd geen volledige zekerheid is over wat het najaar ons zal brengen, is menigeen het er wel over eens dat we niet meer zo snel grote lockdowns zullen zien in ons land. Dat is goed nieuws. De afgelopen twee jaar waren immers moeilijk. Vooral voor ondernemers. Zij zagen hun opgebouwde bedrijven in twee jaar tijd enorm aftakelen. Gelukkig niet altijd. Sommige bedrijven bloeiden bijvoorbeeld juist op door de crisis. De consument begaf zich immers meer dan ooit online. Webshops schoten als paddenstoelen uit de grond en in de wereld van E-commerce was nog nooit zo veel te zien of te doen.

Nu corona haar hielen zo goed als heeft gelicht, is het ook belangrijk dat bedrijven weer verder naar de toekomst gaan kijken. De digitale wereld ziet er nu na corona ook heel anders uit dan voorheen. Er zijn steeds meer nieuwe ontwikkelingen geweest. Waar Marketing Automation voorheen bijvoorbeeld nog in de kinderschoenen stond, is dit nu een veel toegepast fenomeen in de digitale wereld. De technologie heeft niet stilgestaan, dus dat mogen de ondernemers ook niet. Maar hoe groot zal de rol van online marketing zijn in het bestaan van bedrijven na corona? Volgens experts érg groot.

Meer webwinkels dan ooit
De belangrijkste reden om meer aandacht te besteden aan online marketing is toch wel het feit dat het aanbod van webwinkels enorm is gegroeid. Sinds de coronacrisis schieten webshops als paddenstoelen uit de grond. Niet geheel zonder reden. Nog nooit was de werkloosheid zó groot. Daarnaast gingen veel fysieke bedrijven over de kop. Het is dan ook niet vreemd dat meer mensen hun toevlucht zagen in de digitale wereld.

Doordat het aanbod enorm is toegenomen, is de concurrentie dus ook een heel stuk groter geworden. Om als bedrijf goed zichtbaar te blijven is het dan ook belangrijk dat ondernemers aan hun online marketing werken.

Verschillende toepassingen
Mede door de enorme veranderingen op de digitale markt zien we ook dat de wereld van online marketing is veranderd in de afgelopen jaren. Er zijn steeds meer nieuwe toepassingen bijgekomen. Ook zijn sommige oude toepassingen vernieuwd. Denk bijvoorbeeld aan Ommichannel, de geëvolueerde versie van Multichannel. Deze verschillende toepassingen maken het gemakkelijker om de customer journey te verbeteren en de klant te bieden wat het nodig heeft. Tegelijkertijd vraagt dit ook om meer kennis en ervaring van online marketing.

Dit is dan ook dé reden waarom de meeste bedrijven online marketing niet meer voor eigen rekening nemen. Waar dit voorheen nog wel veelvuldig werd gedaan om kosten te besparen, is dit met de huidige ontwikkelingen nog maar nauwelijks mogelijk. De technologie verandert zó snel, dat deze ontwikkelingen bijna niet meer bij te houden zijn voor de ‘doorsnee’ ondernemer. Om bij te blijven en de concurrentie voor te blijven, hebben zij dan ook bijna geen andere keus dan om een online marketeer in te schakelen.

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant