Met de actie is 2.100 euro opgehaald voor Stichting Jarige Job. Mac vertelt dat hij met het opgehaalde bedrag zestig kinderen blij kan maken met een verjaardagsbox. „Dat geeft me een goed gevoel. Dat er ouders zijn die geen cadeautjes voor hun kinderen kunnen kopen, vind ik zielig.
Met de actie is 2.100 euro opgehaald voor Stichting Jarige Job. Mac vertelt dat hij met het opgehaalde bedrag zestig kinderen blij kan maken met een verjaardagsbox. „Dat geeft me een goed gevoel. Dat er ouders zijn die geen cadeautjes voor hun kinderen kunnen kopen, vind ik zielig. Foto: aangeleverde foto.

Mac verkoopt met succes heel veel lekker ijs voor Stichting Jarige Job

Algemeen

HEILOO - Gezellige paarse stoeltjes, kleurig Italiaans ijs en een paar ogen die stralen van trots. Mac Vermeulen (10) verkocht in ijssalon Di Fiorentina zelfgemaakt ijs voor Jarige Job. Tijd om de opbrengst te overhandigen. Als je ijsmaker Mac vraagt wat hij het lekkerste ijs vindt, weet hij het direct: „Dat is natuurlijk Knoppersijs, mijn zelfbedachte smaak. Knoppers zijn koekjes met hazelnootsmaak.”

IJsmachine 
Mac vertelt met een lach hoe zijn actie begonnen is: „Van mijn vader kreeg ik een ijsmachine cadeau. Eerst heb ik verschillende smaken uitgeprobeerd. Het ijs met Knoppers heb ik laten proeven aan Ed, de eigenaar van deze ijssalon in Heiloo. Als Ed niet kon raden welke smaak het ijs had, mocht ik een bolletje ijs. Dat het ijs naar hazelnoot smaakte, proefde Ed wel, maar dat ik Knoppers gebruikt had, raadde hij niet. Toen koos ik een bolletje citroenijs uit.”
Ed stelt aan Mac voor om het ijs in de ijssalon te gaan verkopen voor een goed doel. Mac vindt dat een goed idee en wil graag dat de opbrengst voor de stichting Jarige Job is. Dat goede doel zorgt ervoor dat arme kinderen in Nederland op hun verjaardag een pakket krijgen met cadeautjes, slingers en traktaties voor school. Zo kan van elke verjaardag weer een echte feestdag worden gemaakt, vindt de Stichting Jarige Job. Mac kent Jarige Job via zijn vader. Toen hij nog klein was, mocht hij zijn vader wel eens helpen bij acties voor dit goede doel.

Klanten 
Voordat klanten het ijs kunnen kopen, moet het eerst gemaakt worden. Mac loopt naar drie machines die tegen de achterwand van de winkel staan. Hij wijst naar de meeste linkse machine en vertelt: „In deze machine gaat het melkpoeder en water. Daarna kan ik aan het vloeibare ijs smaak toevoegen in de mixer. Als het ijs romig is geworden, stop ik het in de vriezer. Wanneer het bevroren is, kan het ijs verkocht worden.”


De hele maand september was het ijs van Mac te koop in de ijssalon. Volgens Nick Bakker, de ijsbereider van Di Fiorentina, was Mac op de dagen dat hij hielp niet achter de toonbank weg te slaan. „Op één van die dagen had de ijssalon ruim 2000 klanten. Er kwamen kinderen uit de klas van Mac langs.” Mac: „Ik heb aan de kinderen van mijn klas folders uitgedeeld en ik heb ook aan mijn buren verteld dat ik ijs verkocht voor het goede doel.”

Blij 
Met de actie is 2.100 euro opgehaald voor Stichting Jarige Job. Mac vertelt dat hij met het opgehaalde bedrag zestig kinderen blij kan maken met een verjaardagsbox. „Dat geeft me een goed gevoel. Dat er ouders zijn die geen cadeautjes voor hun kinderen kunnen kopen, vind ik zielig. Als ik zo’n verjaardagsbox zou mogen maken, zou ik er in ieder geval leuke cadeautjes instoppen.” Mac vindt dat andere kinderen ook in actie moeten komen voor een goed doel: „Misschien vinden sommige kinderen het eng om ijsjes te verkopen, maar dan kun je een andere actie bedenken.” Mac heeft geen plannen voor nieuwe acties. „Als ik weer geld zou willen ophalen, doe ik het weer voor Jarige Job.”

Sokken 
Een trotse Huib, de oprichter van Jarige Job, bedankt Mac voor zijn actie en trakteert hem op een paar speciale sokken. Ze zijn groen, hebben een roze rand én er staan een heleboel taartjes op. Zo’n feestelijke bedrag is een paar verjaardagssokken waard.

Over Stichting Jarige Job
Bij de geboorte van zijn zoon, elf jaar geleden, kwam Huib Lloyd op het idee kwam om verjaardagspakketten te gaan maken voor arme kinderen in Nederland van vier tot twaalf jaar. Zijn kinderen kregen cadeaus, terwijl gezinnen in zijn woonwijk in Rotterdam geen geld hadden om een feest te maken van een kinderverjaardag. „Vaak krijgen deze kinderen op hun verjaardag geen cadeaus en kunnen zij in de klas niet trakteren, waardoor zij goed voelen dat hun ouders minder geld hebben dan andere ouders.” Daarom richtte Lloyd stichting Jarige Job op.

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant