Schipper mag ik overvaren ja of nee?
<p>Nico (l) en Jaap (r).</p>

Nico (l) en Jaap (r).

(Foto: Margreeth Anema)

Schipper mag ik overvaren ja of nee?

AKERSLOOT - Het komt niet vaak voor dat er een vacature vrij is als schipper van de pont in Akersloot, maar toch was daar ineens die oproep van Swets Nautical Services op LinkedIn. De vacature is inmiddels vervuld en sinds kort versterkt schipper Jaap het hechte vijfkoppige team.

Reden genoeg om eens een kijkje te gaan nemen op de pont die al meer dan een eeuw lang passagiers overzet van Akersloot naar de Schermer.

De geschiedenis van de pont
Rond 1800 verkochten Akersloter ondernemers Schout Lourens Veer en scheepsmaker Jan Blokker vaten en kruiken bier, zowel in Akersloot als in de Schermer. Een van hun knechten, Jan Vis, werd aangesteld om de handelswaar over te zetten naar de andere kant van het Noordhollandsch Kanaal; ook mocht hij personen meenemen tegen een kleine vergoeding.

In 1827 werd er een nieuwe pont gebouwd door Akersloter Jan Blokker omdat de oude pont in erbarmelijke staat verkeerde. Jan Vis was inmiddels overleden en de pont kwam in handen van de gemeente, later werd hij verpacht aan de hoogste bieder. Er was nog even sprake van een brug in plaats van een pont maar met de 96 rijtuigen die de pont per week overzette was dit niet haalbaar.

Meegesleurd door een vrachtschip
In 1898 leverde de Firma Peltenburg uit Haarlem een nieuwe stalen pontveer voor een bedrag van f 2.225. Dit pontveer was een kabelpont. In 2008 gebeurde er een bizar ongeluk: de aandrijfkabel bleef op een ijsschots liggen waarna een vrachtschip de pont tot aan de bocht richting Alkmaar meesleurde. “Ik ken de schipper die toen dienst had, het liep met een sisser af”, aldus Nico Oud, nu reeds tien jaar werkzaam als schipper op de pont.

In 2010 werd de pont na 112 jaar trouwe dienst uit de vaart gehaald en naar De Woude gebracht, waar hij nu dienst doet als terras. Hij werd vervangen door een pont die vrij vaart. Per dag worden er 800 tot 1000 mensen overgezet en ieder ritje is anders. “Kijk, dit zijn mijn vriendinnen Donna en Diva”, zegt Jaap terwijl hij de twee hondjes van een meisje in een 45 km autootje een snoepje geeft. Het meisje grinnikt: “Ik ga iedere dag met de pont naar mijn ouders in Akersloot en de hondjes weten al dat ze dan een snoepje krijgen.”

Veilig overvaren
De schippers zijn verantwoordelijk voor een veilige oversteek van de 12,5 m lange pont (exclusief laadklep). Dit is niet zomaar wat: “Als er een vrachtschip van 86 meter langskomt heb je te maken met flinke zuiging en dan parkeren we de pont gauw in het hoekje bij Akersloot”, vertelt Nico. Het varen zit hem in het bloed: op zijn negende stond hij al achter het roer van het vrachtschip van zijn vader. Als hij op de koppeling ging staan kon hij net over het roer kijken en zo liet zijn vader hem het Alkmaardermeer overvaren.

Tussen de wal en het schip
Ook moet je de pont goed vergrendelen aan de wal: “Soms zetten we auto’s met 400 pk over, als die gas geven duwen ze de pont weg”, vertelt Nico. Ook op de verdeling van passagiers wordt gelet: “Een Range Rover en een Tesla achter elkaar willen we liever niet want dan helt de pont over. Dat kan geen kwaad maar het ziet er gek uit”, zo legt hij uit. In zijn kantoor hangt een krantenknipsel van een voorval in 2017: omdat er een bestelauto voor de stuurhut stond zag de schipper een auto over het hoofd die met zijn voorwielen op de laadklep stond. Toen de laadklep werd gesloten hing de auto tussen de wal en het schip. “Toen mijn collega het zag hoefde hij alleen maar de klep te laten zakken, dus de auto stond gelukkig snel weer aan wal”, glimlacht Nico.

Een overtocht om nooit te vergeten
Iedere eerste dinsdag van de maand gaat de pont in onderhoud, dan is hij tussen 9.30 en 12.30 uur uit de vaart. “Als we tijd over hebben laten we hem lekker even riedelen op het Alkmaardermeer”, grinnikt Nico. Er zit nog altijd een kwajongen in hem want als de verslaggever aangeeft dat het licht niet al te best is voor een foto laat hij de pont midden op het Noordhollandsch Kanaal om zijn as draaien. Als de pont omgekeerd tot stilstand komt roept Nico: “Zo! Heb je nu wel goed licht?” De passagiers en de verslaggever liggen dubbel van het lachen.

En als u nu denkt dat Nico als hij vrij is even niet aan varen denkt dan heeft u het mis: de zomermaanden spendeert hij aan boord van zijn historisch vrachtschip van 22 meter. Een Varend Monument® waarmee hij dan graag naar zijn werk vaart.

Meer berichten