Afbeelding

Hoe word je goed vindbaar in Heiloo? Wij helpen je verder!

Zakelijk

Wat is zoekmachine marketing eigenlijk? Je kan dit als simpel antwoord het best omschrijven als de tactiek (marketing) die een website eigenaar (of bedrijf) gaat inzetten om goed gevonden te gaan worden in de zoekmachines.

Zoekmachine marketing is dus eigenlijk iets waar iedere website eigenaar zich mee bezig moet houden. Echter is het niet altijd heel eenvoudig en niet iedere website eigenaar weet goed hoe hij/zij moet omgaan met zoekmachine marketing. Als je gaat zoeken naar iemand die de zoekmachine marketing voor jouw website gaat uitvoeren (dat kan een bureau, stagiaire, medewerker of een ander soort specialist zijn) is het wel belangrijk om te weten wat de verschillende manieren van zoekmachine marketing zijn en welke manier voor jouw website de beste is om in te zetten. Simpel gezegd is er een onderscheid tussen betaalde en niet betaalde zoekmachine marketing.

Als je kiest voor de betaalde variant kan dit op korte termijn zeer effectief zijn en veel omzet opleveren. Maar als je niet voor de juiste strategie kiest kan het ook heel erg zonde zijn van je marketingbudget en gaat het ten kosten van je rendement. De betaalde variant noemen we in dit artikel SEA. Dat staat voor Search Engine Advertising. Omdat nog altijd Google de grootste zoekmachine is die wereldwijd gebruikt wordt, wordt met SEA meestal Google Adwords bedoeld. Er zijn echter ook andere zoekmachines die (veel) gebruikt worden, maar in veel mindere mate dan de zoekmachine Google.

De gratis variant noemen we SEO (Search Engine Optimization). In het Nederlands dus zoekmachine optimalisatie. Er zitten echter hele grote verschillen in deze varianten van zoekmachine marketing. Behalve dat ze betaald en niet betaald zijn, worden de SEA advertenties altijd als eerste getoond in de resultaten van Google. Als je een product of service gaat zoeken zul je zien dat de eerste 4 resultaten (voorheen waren dat er 3) altijd bedrijven zijn die hun zoekverkeer hierop hebben ingekocht. Het is dus zaak als bedrijf om zo goed mogelijk voor jezelf in kaart te hebben op welke zoekterm je gevonden wilt worden en dat deze aansluit bij het product wat jij aanbiedt.

Voor de lokale ondernemer in Heiloo
Als je bijvoorbeeld een herenkapper bent, dan wil je niet gevonden worden op het zoekwoord dameskapper. Daarbij zoeken mensen hun kapper meestal erg lokaal. Als je dus bijvoorbeeld in Groningen kapper bent, hoef je niet gevonden te worden in de zoekresultaten van kappers uit Maastricht. Dit is maar een simpel voorbeeld, maar wel heel erg belangrijk om de juiste zoektermen voor jezelf te bepalen. Als je deze niet goed in kaart hebt, kan het een erg dure manier van zoekmachine marketing worden. Het grote voordeel is wel dat bijna alle resultaten te meten zijn en dat je als bedrijf binnen een paar uur al vindbaar bent in de grootste zoekmachine ter wereld.

Als je kiest voor SEO (dat zou je sowieso moeten doen, ook in combinatie met SEA), dan moet je ook de zoekwoorden goed vaststellen. In feite geldt bovenstaand voorbeeld daar ook voor met de kapperszaak. De SEO variant is wel een langere klus qua tijd omdat de zoekmachine tijd nodig heeft om je website vindbaar te maken. Dit kan zomaar enkele weken tot maanden duren voordat je goed vindbaar gaat zijn, afhankelijk van de hoeveelheid concurrentie die er op jouw gebied online vindbaar is.

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant