Lieke Martens en Bobbie Kind worden geïnterviewd door Ricardo van Loon.
Lieke Martens en Bobbie Kind worden geïnterviewd door Ricardo van Loon. Foto: STiP Fotografie

V.V. Egmondia schittert in commercial

Algemeen

EGMOND AAN ZEE - Maandagmiddag 16 juli was tijdens een speciale première in de kantine van V.V. Egmondia de nieuwste tv-commercial van Calvé Pindakaas te zien. In navolging van massaal omarmde Calvé-reclames met 'hoofdrollen' voor sporthelden als onder anderen Pieter van den Hoogenband (Pietertje), Evert van Benthum en Robin van Persie, gaat het ook in de nieuwe commercial om een kind dat de jonge versie van een sportcoryfee vertolkt. 

De productie was op zoek naar een locatie, dicht bij Amsterdam, die voetbal uitstraalt zoals het 15 jaar geleden was. Dus geen modern complex met kunstgrasvelden, maar een authentieke voetbalclub met een complex dat naar gras ruikt en voetbal ademt. V.V. Egmondia had het allemaal! De commercial is hier opgenomen en daarom was ook de première in de kantine van Egmondia.

Na alle mannen in de reclames is het tijd om eens een vrouwelijke sportcoryfee de hoofdpersoon te laten zijn. En niemand minder dan Lieke Martens, die tijdens het EK voetbal 2017 voor vrouwen samen met haar team, kampioen werd, is dit keer de hoofdpersoon. In de commercial is de 9-jarige Bobbie Kind de jonge Lieke. Bobbie, een meisje dat al vanaf haar derde zegt dat zij profvoetbalster wil worden, traint zes dagen per week. Inmiddels speelt zij bij Buitenveldert en Ajax. Op talentendagen wordt zij iedere keer gescout. Een doorzettertje en een meisje met een eigen willetje. Precies zoals Lieke Martens jaren geleden. De commercial is deels bij Egmondia opgenomen. 

Voor Calvé is het de eerste keer dat zij een vrouwelijke sporter in hun commercial de 'hoofdrol' geven. Janina van de Drift van Calvé Pindakaas: "Toen wij zeiden weer een nieuwe commercial op te gaan nemen met een sporter werd er eigenlijk gedacht, dat het weer een man zou worden. Maar de tijd was rijp voor een vrouw. Een mooie manier om vrouwenvoetbal in de spotlights te zetten, want de aandacht voor het vrouwenvoetbal is nog steeds veel minder dan voor het mannenvoetbal". Het is mooi te zien dat het karakter en de interesse voor voetbal van Lieke en Bobbie overeenkomen. "We dachten dat we eigenlijk twee meisjes moesten hebben voor de commercial, eentje die kon voetballen en eentje die lijkt op Lieke en dan ook een beetje haar karakter heeft. Maar Bobbie is alles in een", aldus Janina.

Voor Bobbie was het tijdens de casting wel even doorbijten. Drie keer moest zij terug komen en na de auditie heeft zij een zak vol boterhammen uitgespuugd. Want boterhammen met pindakaas zijn lekker, maar te veel.......

Tekst: Yvonne van Stiphout  

Lieke en Bobbie zien voor het eerst de commercial.

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant