Afbeelding

Ingezonden: Wordt aansluiting A9 'kruip door - sluip door' tracé?

Ingezonden

Heiloo 10 juni 2016
          
Voorontwerp bestemmingsplan aansluiting A9
         
Geboren en getogen in Heiloo, werkzaam geweest in de wegenbouw en door toeval redelijk geïnformeerd  over de verschillende facetten rond de aansluiting A9, met name het gedeelte Lagelaan, acht ik het mijn plicht het volgende aan u te delen: 

Het college van B en W van Heiloo heeft een Voorontwerp Bestemmingsplan ter inzage gelegd, dat is gebaseerd op het z.g. voorkeurstracé, dat al vanaf 2011 ongewijzigd leidend is in de procedure. Weliswaar wordt in de toelichting aangegeven dat enkele onderdelen nog kunnen wijzigen, echter ervaringen uit het verleden geven mij aanleiding om te denken dat  vermelden van deze verwachtingen (t.a.v. evt. wijzigingen) eerder onderdeel zijn van een tactiek om het voorkeurtracé ongewijzigd door de procedures te loodsen, dan een signaal van bereidheid om te willen wijzigen. 
Deze reactie gaat uit van het voorkeurstracé zoals dit is opgenomen in het Voorontwerp. 

Wat gaat de automobilist straks ervaren:
Vanaf de A9 komt hij via een kruising met gescheiden rijbanen op de nieuwe hoofdrijbaan van de Lagelaan, na 125 m. rijdt hij 400 m. op een weg met een 2 rijstroken, een voor hem en een voor het tegemoetkomend verkeer, met aan de rechterkant een ballenvanghek 150 m. lang en 15 m. hoog.  Aan de linkerkant gaat hij dicht langs een boerderijcomplex bestaande uit een variatie van gebouwen. Dan gaat de weg weer over in een met gescheiden rijbanen, 2 stroken per richting. Hopelijk heeft hij goed voorgesorteerd voor de turborotonde en heeft de overstekende fietser op de Oosterzijweg goed opgelet. Daarna komt hij op via een kort wegdeel, met weer 2 x 2 rijstroken, bij de kruising met de Kennemerstraatweg. 
Indien hij naar het complex van Onze Lieve Vrouw ter Nood wil, dient hij zijn navigatie in te schakelen, want dat moet hij bereiken via de woonwijk Zandzoom.
Dit "kruip door - sluip door" tracé geeft door zijn verloop, zeer dicht langs bestaande situaties, grote overlast en schade voor aangrenzende bedrijven en bewoners. Deze gaan schade claimen, rekening moet worden gehouden met een kostenpost op termijn voor de gemeente in de omvang van  € 4 à 5 miljoen.
Gevolg: Over 5 jaar heeft Heiloo een armoedige weg en heeft ze een omvangrijk bedrag betaald aan schade, waar niemand iets aan heeft.
Eenvoudige logica brengt me tot de volgende suggestie: Besteed dit te verwachten bedrag aan te betalen schadevergoeding aan een betere, mooiere en veiligere weg, waardoor de schadetoewijzing tot een minimum zal kunnen worden beperkt.

Hoe zou dat kunnen: Houdt de verbinding Kapellaan / Lagelaan in stand, handhaaf de bestaande Lagelaan en sluit deze ter hoogte van de westelijke op- en afrit nabij de A9 aan op de nieuwe hoofdrijbaan, verplaats het gehele boerderijcomplex in zuidelijke richting, maak een fietstunneltje onder de nieuwe weg ter hoogte van de Oosterzijweg, de turborotonde kan vervallen, maak het gehele tracé 2 x maal 2 rijstroken.      

De uitspraken Heiloo mooi te willen houden blijven daarmee ook nà de verkiezingen staan.       

Ing J.H. Spaans
Zeeweg 33 
 

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant