Afbeelding

Ingezonden reactie: 'Heiloo zet in op meer dagjesmensen'

Ingezonden Heiloo

Graag wou ik hierbij mijn reactie geven op het artikel van afgelopen week met de kop 'Heiloo zet in op meer dagjesmensen'. In dat artikel geeft Wethouder Fred Dellemijn aan dat er nog genoeg onbekend cultuurhistorisch erfgoed in Heiloo ligt. Hij doelt hierop op een van de grootste Mariale bedevaartplaatsen in Nederland: de kapel O.L.V Ter Nood. Hij wil nog meer bezoekers trekken dan de vele tienduizenden bedevaartbezoekers die er volgens hem nu al komen. Maar dan moet je natuurlijk niet de de weg ernaartoe - de Kapellaan (het woord zegt het al: laan naar de kapel) - afsluiten. Want het is de bedoeling dat zijn collega-wethouder Rob Opdam deze historische weg naar die kapel gaat afsluiten zodra de afslag A9 een feit is; er is dan geen verkeer meer mogelijk in en uit de Kapellaan ter hoogte van de Kennemerstraatweg. Dus: hoe gaan deze tienduizenden bedevaartgangers deze Mariabron vinden?

Juist: die gaan al zoekende via de Visweg (Limmen) en Hogeweg naar de kapel proberen te komen. Of via de Vennewaterweg, zo de Hogeweg op. Zie je ze al gaan, die grote bussen die nergens meer heen kunnen als ze een vrachtwagen van GP Groot tegenkomen?
Ja, Hogeweg-bewoners: het is wachten op de chaos en ongelukken die gaan komen. En dan nog niet te spreken over de Mozaïekroute 2 tijdens de Bloemendagen, waar de mensen vanuit Limmen - als ze net bij dat prachtige mozaïek van Otto Bruschke vandaan komen - hun weg willen vervolgen. Juist die mensen gaan omkeren of draaien op de weg, met alle gevolgen van dien. En waarom willen ze de Kapellaan afsluiten? Niemand weet het. Ja, omdat er misschien straks wat sluipverkeer van de A9 zou kunnen zijn. En maar grote borden plaatsen in Heiloo met de oproep 'Meedenken Verkeersplan Heiloo'. Ik snap er niets meer van . De ene wethouder wil meer mensen trekken naar de Kapel, en de andere Wethouder sluit de historische weg ernaartoe af .

Maarten Nanne
Kennemerstraatweg 423, hoek Kapellaan

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant