In de Oudheidkamer van Oud Heiloo was vorig jaar een expositie over de turbulente BukBuk jaren te zien.
In de Oudheidkamer van Oud Heiloo was vorig jaar een expositie over de turbulente BukBuk jaren te zien. Copyright Foto René Alphenaar.

Jaarvergadering Oud Heiloo met bijzondere lezing

Historie Heiloo

HEILOO – De Historische Vereniging Oud Heiloo hield woensdagavond 19 april een goed bezochte ledenvergadering. Na de vergadering verzorgde de historicus Jurjen Vis een zeer interessante lezing over het christelijk geloof in Heiloo rond 1100.

Nadat voorzitter Jaap de Graaf de bestuursleden had voorgesteld en hun takenpakket had toegelicht, kwam het 'huishoudelijk gedeelte' aan de orde. Penningmeester Bart van der Feen de Lille was zichtbaar blij met de extra donaties die velen van de ruim duizend leden toevoegden aan hun contributies. Een welkome bijdrage voor de vele activiteiten die in 2016 werden ontplooid en die op de rol staan voor 2017.

Daarvan werden genoemd de succesvolle BukBuk-expositie, de rondleidingen op Nijenburg, de historische dorpswandelingen, de uitgave van de Heylooer Cronyck en het Stolpersteineproject. In de tweede jaarhelft van 2017 zijn onder andere de Melcofabriek en de geschiedenis van het terrein waarop de Melco was gevestigd onderwerpen van een expositie. Twee bestuursleden hebben om uiteenlopende redenen het bestuurslidmaatschap opgezegd. Er waren geen nieuwe kandidaten gemeld. Notulist Joop Tulp werd door de vergadering benoemd als tijdelijk secretaris. Met het college van B&W gaat het bestuur in gesprek over de huisvesting in de komende jaren.

Jurjen Vis
Na de vergadering kreeg Jurjen Vis het woord. Opmerkelijk was dat hij geen gebruik maakte van dia's. Zonder dat was zijn verhaal boeiend genoeg. In 1108 nodigde de abt van het klooster van Egmond - die de regie had over de kerken in de omgeving - -gezaghebbende- inwoners van Heiloo uit om hen zeggenschap te verlenen over de kerk van Heiloo. Eenzelfde plechtigheid in de kerk van Alkmaar vond acht jaar later in 1116 plaats. Met een handoplegging op de relieken van St. Adelbert werd toen de overeenkomst 'bezegeld'. Voortaan hadden de beide kerken zelf, en niet de abdij, de zeggenschap over de doop en de begrafenissen. Wel moesten zij nog steeds een belasting in natura betalen aan het klooster. Wie waren die kerkgangers? De paar honderd inwoners van Heiloo en het daarbij gevoegde Oesdom waren allen het katholieke geloof toegedaan. Maar hun namen waren nog van voorchristelijke, Germaanse oorsprong en de namen van de dagen van de week herinnerde hen nog aan de tijd voor de kerstening (voor ca. 720). Lezen en schrijven beheersten zij niet. Het bij de kerkelijke liturgie gesproken Latijn verstonden ze niet. Wel de in de volkstaal gehouden preek en het gezamenlijk uitgesproken 'Onze Vader'. Het geloof in één God, Zijn Zoon en de Heilige Geest werd wel beleden. Daaraan heeft de heer Vis nog enkele voorzichtig geuite wetenswaardige veronderstellingen toegevoegd.

De Stichting Religiegeschiedenis van Noord-Kennemerland is voornemens dr. Jurjen Vis een opdracht geven voor de beschrijving van de religiegeschiedenis van onze streken van nul tot nu. Met de beantwoording van een groot aantal vragen eindigde de geslaagde jaarvergadering.

Copyright Foto René Alphenaar.

fotomuseumheiloo.nl

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant