Camilla Genee op viool en Carmen Keijzer op piano.
Camilla Genee op viool en Carmen Keijzer op piano.

Oud-plaatsgenoot Camilla Genee geeft geslaagd huisconcert en hoopt op nieuwe viool

Cultuur Heiloo

Camilla Genee begon op 6-jarige leeftijd met viool en speelt van jongs af aan samen met haar moeder, de pianiste Carmen Keijzer, waarbij ze een voorliefde voor kamermuziek aan de dag legt.

Camilla doorliep naast haar VWO-opleiding de Jong Talent Klas van het ArtEZ Conservatorium in Zwolle en is momenteel eerstejaars student aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze les heeft van Ilona Sie Dhian Ho. Ze won in 2015 de tweede prijs bij het Prinses Christina Concours Oost en daarbij ook de Gaudeamusprijs voor de vertolking van het stuk Fratres van de eigentijdse componist Arvo Pärt vanwege de raakgetroffen sfeer. Op dit moment bespeelt Camilla een Duitse viool van Eugene Wahl jr. uit 1936. Van 2011 tot 2014 speelde ze bij JeugdOrkest Nederland bij de eerste violen.

Op zondag 12 februari werd onder ruime belangstelling van vrienden en bekenden een huisconcert gegeven bij de familie Keijzer in Heiloo. Camilla trad samen met haar moeder Carmen op, studiegenote Falou Lansink bespeelde de cello. Bij het concert vroeg Camilla aandacht voor haar crowdfundingactie voor de aanschaf van een nieuwe viool waarvoor een bedrag van 10.000 euro benodigd is. Via een relatie heeft ze tijdelijk de beschikking over een tweehonderdvijftig jaar oud instrument, net voor het geboortejaar van Beethoven gebouwd. Dit instrument heeft een warmere, zachtere klank in vergelijking met de luider en wat scheller klinkende studieviool.

Het huisconcert kende een pittig en aansprekend programma. Sonate no. 1 van Grieg bracht een feestelijke opening met vraag- en antwoordspel tussen viool en piano met gedecideerde akkoorden, onstuimig en dan weer berustend. Romance in G op. 40 van Beethoven werd op de leenviool gespeeld. Met een wat vertraagd tempo werd de tijd genomen voor een nauwgezette toonvorming. De zeer nadrukkelijke pianobegeleiding bood een kader waarbinnen de lyriek gaandeweg tot ontplooiing kwam. Camilla wist met lange aaneengeregen streken een muzikaal verhaal te vertellen, concentratie en toewijding waren te lezen op haar gezicht. De Gigue uit de 3e partita van Bach werd zowel op de klassieke leenviool als op de modernere studieviool gespeeld, waarbij aan het publiek werd gevraagd om de klank te vergelijken. Deze levendige barokke dans bood de mogelijkheid om met wendbare streek flink uit te pakken en vaardigheden te tonen.

Schindler's List begon teer en liefelijk waarna zangerig spel volgde met pakkende melodie en een subtiel wegstervende laatste noot. Na de pauze werden duetten voor viool en cello van R. Glière gespeeld. Het waren zeven korte stukjes die ieder een eigen karakter hadden. De prelude klonk donkergetint waarbij de herhalingen uiterst beheerst werden gebracht. De gavotte klonk monter en bedachtzaam en ook barok, waarbij de musiciènnes een ernstige geconcentreerde inzet lieten zien. De berceuse (wiegenlied) bood mijmering zonder vertoon en lag aangenaam in het gehoor. Canzonetta bracht een verhaal met enige uitweiding en bewegelijkheid, ook op cello, Falou en Camilla waren goed op elkaar ingespeeld. Scherzo werd krachtig en met durf en speelsheid gebracht, wat onverwacht applaus tussendoor opleverde. Bij het laatste duet met als titel 'Etude' waren snelle strijkstokken met korte bewegingen te zien waarbij de toonvorming behouden bleef en een smaakvol afgewogen stukje ontstond.

Spiegel im Spiegel van Arvo Pärt bracht een etherische langgestreken viooltoon die zich met uiterst voorzichtige nadruk tijdloos ontwikkelde, met in contrast repeterend minimalistisch pianospel. Het meesterwerk werd gebracht met organisch groeiende en krimpende kracht waarbij de uitvoering de techniek oversteeg. Camilla Genee en Carmen Keijzer toonden spirituele artistieke kwaliteit. Het concert eindigde gloedvol met een Spaanse dans van Manuel de Falla. Violiste Camilla Genee schitterde in dit stuk waarbij tempo, toon en expressie bijdroegen aan een volwassen geluid. Bravo. De ware viool komt hoe dan ook.

Voor info over de crowdfundingactie voor de ware viool voor Camilla zie: www.yeee-haaa.com/op-zoek-naar-de-ware

Felix Hogeboom

Van links naar rechts: Carmen Keijzer, Camilla Genee en Falou Lansink.

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant