Afbeelding

Verslag 'Holland Zingt' in Ter Coulsterkerk

Cultuur Heiloo

'Holland zingt' m.m.v. Christelijk Reiskoor 'Holland Zingt' o.l.v. Adri Poortvlied en het 'Zaans Interkerkelijk Mannenkoor' o.l.v. Martin Mans - vrijdag 20 mei 2016, Ter Coulsterkerk Heiloo, aanvang: 20:00 uur - Martin Mans orgel, Mark Brandwijk vleugel, Carina Bossenbroek panfluit. 


De witte touringcar van Christelijk koor 'Holland Zingt' van de busonderneming uit Giessen-Werkendam staat wederom voor de Ter Coulsterkerk geparkeerd, in het zwart gestoken dames en heren praten buiten gemoedelijk met elkaar voorafgaand aan de uitvoering. De kerk biedt juist genoeg ruimte voor de zeker 200 zangers van beide koren, waarbij de in wit tenue gestoken mannen uit de Zaanstreek vooraan staan, met de in zwart geklede zangers en zangeressen van het reiskoor 'Holland zingt' daarachter.  
Inleider Sjoerd de Jager spreekt over de inmiddels 14-jarige samenwerking met dirigent/organist Martin Mans en memoreert het gegeven dat de leden van het reiskoor voorafgaand aan de uitvoering een gezellige dag hebben gehad waarbij een bootreis tussen Hoorn en Medemblik is gemaakt. 


Fiere orgelklanken 'Zingt de here een nieuw lied' klinken op, waarbij de mannen in het wit zich opstellen voor het front van de kerk. De stemmen van de verenigde koren vloeien samen met de dragende orgelklank. Het Zaans Interkerkelijk Mannenkoor zingt met volle ernstige inzet en sonoor totaalgeluid de Christelijke teksten 'Nader mijn God', 'Keerpunt' en 'Rots der eeuwen'. Er klinkt een zoetgevooisd tussenspel op panfluit.
Pianist Mark Brandwijk toont met dansant lichtvoetig spel in het hoge register zijn kunnen en raffinement op de vleugel. Daverend applaus volgt. 'Holland zingt' zet vervolgens 'Genade zo oneindig groot' in op de wijs van 'Amazing Grace' waarbij mannen- en vrouwenkoor afwisselen. 
'Als ik daar in Zijn heerlijkheid mag stralen als in de zon'. De dirigent richt zich tot het publiek, er wordt vanuit de kerk enthousiast meegezongen. Mozart's Ave Verum volgt op gepaste wijze gezongen door het vrouwenkoor, begeleid door het orgel. De liederen zingen in ernst over de breekbare verhouding tussen de nietige mens en zijn schepper en getuigen van religieus bewustzijn. Ter welkome afwisseling brengt panfluitiste Carina Bossenbroek haar solo waarin volkswijsjes als 'In een groen knollenland' en 'Toen onze mop een mopje was' op speelse wijze verweven zijn, waarbij de organist met lichtvoetig muzikaal spel antwoordt.
Vanuit de zaal wordt met genoegen meegezongen, deze creatieve noot geeft het geboden programma een onderhoudend gehalte. Warm geanimeerd applaus en een korte charmante hoofdknik van de panfluitiste ter bevestiging. 
Wat opvalt is het wendbare, frisse muzikale spel en een helder glanzend geluid waarbij er genoeg ruimte is om de koorzang tot zijn recht te laten komen. ZIKM vervolgt met 'Houd mij vast' met uitbundige omspelingen op de vleugel. Het golvende duidelijk gearticuleerde geluid van de panfluit vormt een bedding voor de met veel inzet gezongen teksten. Het mannenkoor ZIKM bereikt wederom een climax bij 'Arise my love', waarop het publiek met applaus reageert.  Hierna volgt samenzang 'Lof zij de heer' waarbij Adri Poortvliet het orgel laat klinken. De kerk zingt uit overtuiging en herkenning mee. Tot slot voor de pauze zingen beide koren 'Er is een god die hoort'. Het publiek toont zich zeer tevreden met de bijzondere kooruitvoering die tot in de puntjes was verzorgd.

Verslag: Felix Hogeboom.

 

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant