Afbeelding
Foto: Henk Algra

NS verrast Heiloo: meer treinen, minder service

Algemeen Heiloo

De NS heeft vorige week de nieuwe dienstregeling gepresenteerd. Reizigers uit Heiloo zien gebeuren wat al gevreesd werd: de dienstregeling, die op zondag 13 december ingaat, wordt verder uitgekleed. De belangrijkste wijziging treft reizigers die naar Haarlem en verder zuidwaarts willen reizen.

Waar enkele jaren geleden al de directe verbinding (sneltrein) met Leiden en Den Haag verdween, moeten deze reizigers vanaf 13 december genoegen nemen met een stoptrein, in treinjargon tegenwoordig sprinter genaamd. Per enkele reis betekent dit een toename van de reistijd van elf minuten.

De NS meent deze ingreep te moeten doen omdat de betreffende lijn forse verliezen oplevert en de treinen vooral buiten de spits erg leeg zijn. Verrassend is dat er in de spitsuren wel meer treinen door Heiloo gaan rijden. De huidige intercity Alkmaar-Heiloo-Haarlem zal in die drukkere uren blijven rijden en tussen Alkmaar en Haarlem alleen stoppen in Beverwijk. Dit is iets dat vooral bij de ervaren forensen vraagtekens oproept, want een toename van het aantal treinen vergroot de kans dat bij verstoringen een chaotische situatie ontstaat, een feit dat juist door NS regelmatig aangehaald wordt als reden om treinen incidenteel te schrappen.

De grootste ergernissen van reizigers uit Heiloo zijn matige communicatie, volle treinen in de spits en vertragingen. Sommigen hoopten dat de NS in de nieuwe dienstregeling een vaste stop van de intercity Alkmaar - Nijmegen zou introduceren, maar die extra service lijkt nu verder weg dan ooit. De betreffende intercity maakte in het verleden wel regelmatig een stop in Heiloo als de intercity naar Maastricht niet reed, maar ook deze service lijkt niet meer gegarandeerd. Onlangs nog moesten in de spits bijna honderd reizigers met de sprinter naar Uitgeest, om daar massaal over te stappen op de sprinter naar Amsterdam. Het kopje koffie dat ze er gratis bij konden krijgen zorgde voor cynische reacties.

Reizigers hoeven niet te rekenen op langere treinen. De karakteristieke oude treinstellen, ook wel Apekoppen en Mat '64 genoemd, stammen uit de jaren zestig van de vorige eeuw en worden uit dienst genomen. Vervangende treinstellen worden pas in de tweede helft van 2016 verwacht. Hoewel de oude treinstellen hun laatste dagen vooral in het oosten en zuiden van het land slijten, zal het uit dienst nemen zeker ook gevolgen hebben voor de lengte van treinen elders.

Tot slot heeft de nieuwe situatie ook nog eens gevolgen voor het verkeer op de weg. De overwegen tussen het westelijke en oostelijke deel van het dorp zullen in de spits vaker gesloten zijn. Bezwaar maken tegen de wijzigingen lijkt kansloos. Reizigersvereniging ROVER meldt op haar website dat de NS de veranderingen al eerder door wilde voeren en de toenmalige plannen na protest slechts opgeschort en iets bijgesteld hebben.
ROVER geeft de moed nog niet op: ''Ons advies voor de middellange termijn is dat NS samen met de provincie, Metropoolregio, en gemeenten de mogelijkheden van een groeiscenario onderzoekt, waarbij een beter opgezet OV-systeem een groter aantal reizigers gaat trekken". 

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant