Afbeelding

NS: We doen ons best, ook voor Heiloo

Algemeen Heiloo

Op het traject Heiloo-Amsterdam wordt het steeds drukker. Een treinforens uit Heiloo weet een oplossing: naast de intercity naar Maastricht zou ook de intercity naar Nijmegen op Heiloo moeten stoppen, dan zouden er elk uur vier treinen naar Amsterdam gaan, in plaats van twee. Zeker in de spits zou dit zoveel ongemak wegnemen.

Een andere reiziger meent dat twee treinen per uur op zich voldoende is. Als die treinen dan maar rijden. Want woensdag 18 november ging het helemaal mis: de dienstregeling was aangepast vanwege de verwachte storm. En wat gebeurt er? De intercity naar Maastricht komt te vervallen, en de intercity naar Nijmegen maakt ook op deze uitzonderlijke dag géén extra stop in Heiloo. Gevolg: een kleine 80 mensen moeten met de stoptrein naar Uitgeest, en daar massaal overstappen. Drie kwartier vertraging op een reis die – voor wie naar Amsterdam moet – normaal gesproken slechts een half uur duurt. Beide reizigers klagen over het gebrek aan communicatie van de NS.

Carola Belderbos, woordvoerder van de NS, is van mening dat de NS wel echt zijn best doet op de communicatie: " Specifieke vragen worden wel degelijk inhoudelijk beantwoord." Als de dienstregeling wordt aangepast vanwege verwacht slecht weer, wordt dat van tevoren gecommuniceerd, met het advies om NS Reisplanner te raadplegen voor de alternatieven. Ook als de dienstregeling onverwacht moet worden aangepast, wordt reizigers zo goed mogelijk geïnformeerd. Wat de reguliere dienstregeling betreft: "Niet elke intercity kan op Heiloo stoppen. Alkmaar en Zaandam zijn grote stations, Heiloo en Castricum niet. Per dienstregeling zoeken we een zo goed mogelijk patroon, dat recht doet aan de aantallen reizigers die gebruik maken van die trein. Helaas is er in de spits, als het in alle treinen heel druk is, niet altijd voldoende capaciteit."

Foto: Henk Algra

Bedrijf Belicht

Sport

Regio

Digitale krant